Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Lecturi la zi:
O carte care se vrea şocantă de Roxana Racaru


Pentru că, după experienţa modernistă, "cuvintele se scutură şi mor/ şi să le ştergi să le tot ştergi/ este oribil", Ionel Ciupureanu a ales în noul său volum de versuri să recurgă la rezervele lumii orale şi la caricaturile ei. "Viaţa e suspectă", violenţa şi vulgaritatea fac parte din spectacol, ca şi dejecţiile de toate felurile: "vărsare de fiere varice coacere-n părţ/ negi năduf bătături/ fără înmulţire prăsire gîlci în guşă". Cuvintele sînt devalorizate, în acelaşi spectacol de bîlci, iar cînd autorul scrie "o fiinţă ca mine aşteaptă cuvinte/ şi m-au găsit/ le-am dat prilejul/ le-am dat ce le-am dat", dincolo de ironie, reflexul înalt al unei asemenea propoziţii este fals, cuvintele ajunse în text sună a gol: "e în aer ceva un microb/ se dezvoltă medicina/ am făcut mătreaţă/ am impresia că mor/ cîntau barca pe valuri şi făceau aşa/ de-ai muri măcar tu/ sătul sub televizor etc."
Miza unui astfel de discurs este, evident un efect de fragmentare şi de golire de sens a lumii. Incoerenţa voită a textului creează, atunci cînd nu eşuează lamentabil în listă de expresii fixe sau aluzii obscene, impresia unei lumi fără comunicare, un Babel al replicilor de toate felurile. Interjecţiile, fragmentele de conversaţie, repetările, forţează implicaturile şi adunarea cioburilor într-o scenă cît mai unitară. Unele poeme par monologuri dramatice descompletate, altele aduc a frînturi de dialoguri: "Doamne Sfinte/ puii mei hai mă of Doamne/ sunteţi dacă sunteţi/ că nu că ce că ah/ o sărbătoare în capul meu/ în mine"; "bineînţeles că la el mă gîndeam/ ce cauţi tu acolo bestie/ citesc şi-l caut pe Dumnezeu/ cîrnaţii romanţa".
Printre cuvintele tari ale colocvialităţii se strecoară, uneori fără intenţie, versuri ale vechii poezii cu pretenţii metafizice: "să-i dau neantului din farfurie/ cum fac răniţii", "ne supse soarta/ cînd am murit ne supse/ născusem ligheane să mîncăm// luarăm şi porcii din ligheane/ doar un nimic cu murături/ sub plăpumi". Dar şi parodii ale limbajelor: "a trepidaţiilor reproduse de tranzienţă/ (şi Toeffler şi postmodern aspect)/ şi verdictele şi la obiect etc.", "în temniţa lui iată poetul/ vai pasul iuţeşte-l nu plînge/ fereacă-ţi matale femeea/ hii neam de curcan sau de hiară"; sau reciclări: "oareşicare ar fi şi oareşiunde/ voa ea să mă lepede de la ea// au prin miroasele floarei au/ cu femei tîmplătoriu din scăldătoare// cu dobîndă va să zică/ numai ruinuri în pîntece". Amorul se topeşte în sexual, inefabilul trece spre kitsch şi carnaval: "la femei viţel vrednic în turmă/ vorbe de prunc bălegam după pohtă/ cu cine-o fi mă spălam/ că ospătasem înlăuntrul ei", "te respectă lumea/ te-ndrăgosteşti la fabrică/ la intrare/ e criminala prietenei lu' iedera".
Pe direcţia ultimului Bacovia (fragmentele disparate ale lumii, discursul care nu se mai încheagă într-un tot) şi a lui Virgil Mazilescu (ironia expresiilor colocviale şi punctarea discursului cu intervenţia lor aparent fără miză), Ionel Ciupureanu măreşte incoerenţa poemului prin retractări, reluări ale frazelor care nu aduc un plus de sens, ba dimpotrivă, îl dizlocă şi pe cel existent: "vedeam un copac şi n-am vrut să vorbesc/ vorbeam pe nevăzut cu acela din pom// dar nu-i copacul ce naşte copii/ cu el din tine cu cea din nevastă". în poemele pe teme religioase revenirile de acest tip şi efortul demistificant dizolvă metafizicul în verbozitate: "o voce vede cu oase de la Domnul/ erau draci în rai şi aiurau// ş...ţ era de lapte osul/ şi evaporat cu dinţi de lapte/ dar nu-i de lapte moartea lor...".
Krampack este o carte care se vrea şocantă, în concluzie, cu cîteva experimente la nivel de limbaj care şi reuşesc pe alocuri, cu demistificări ale universului şi temelor poetice care ne coboară în mîzga de la limita pornografiei, dar cu versuri care merită reţinute.

Ionel Ciupureanu - Krampack, Scrisul Românesc, Craiova, 2002,
120 p., f.p.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara