Cronica Traducerilor:
O carte necesară de Mihai Gheorghiu

Kant scrie în răspunsul la întrebarea "Ce este luminarea" (1784): "Luminarea este ieşirea omului din minoratul a cărui vină o poartă el însuşi. Minoratul este neputinţa omului de a se servi de inteligenţa sa fără a fi condus de altul".

Această frază poate fi cea mai bună deschidere a drumului spre înţelegerea revoluţiei franceze şi a imensei sale importanţe istorice şi metafizice. Revoluţia franceză a fost "concepută" ca un imens proiect de ieşire din minorat al umanităţii secolului XVIII.
Cartea universitarului francez Stéphane Rials este o extrem de utilă analiză a redactării Declaraţiei drepturilor omului, a etapelor prin care au trecut diversele proiecte, a curentelor pe care redactarea Declaraţiei le-a opus unul altuia. După o scurtă introducere istorică suntem conduşi în labirintul redactării Declaraţiei, în complicata compoziţie a Adunării naţionale, unde plonjăm în plin roman ideologic al elaborării unui document cu o miză extraordinară. Cu o remarcabilă minuţie, cu un sens profund al nuanţei şi cu o excelentă capacitate de analiză Rials dezvăluie scenele esenţiale ale elaborării Declaraţiei ca proces istoric, ideologic, ca raportare diversă şi contradictorie a grupurilor la sensul istoriei, al omului şi al societăţii. Spiritul sobru al autorului, specialist în drept constituţional, la distanţă de orice parti-pris ideologic, refuzând tipul de analiză combatantă a revoluţiei franceze, reuşeşte să creioneze dosarul complet al elaborării documentului esenţial al revoluţiei cu o desăvârşită elocvenţă. În primul rând sunt prezentate faptele, secvenţialitatea sedinţelor Adunării, discuţiile din birouri, variantele principale, textul abatelui Sieyès şi al lui Mounier, textul lui La Fayette, multiplele variante ulterioare, argumentele moderaţilor, ale radicalilor, intervenţia lui Mirabeau. În capitolele următoare analiza este precumpănitoare, cu deosebire din punctul de vedere al filiaţiilor conceptuale, al asemănărilor şi diferenţelor faţă de tradiţia anglo-saxonă. Sunt de asemenea discutate influenţele Declaraţiei americane, accentele diferite provenind din tradiţii diferite, reglate de alte comandamente şi experienţe. Este vizată permanent comparaţia cu luminismul englez, mai ales prin prisma paradigmei lockiene.

Ultima parte este un excelent dosar al textelor fundatoare ale libertăţii în civilizaţia occidentală, de la Magna Charta la proiectul lui Mirabeau al Declaraţiei.

Apariţia cărţii în limba română este binevenită, atât pentru specialişti, cât şi pentru publicul larg, pentru că ajută la a aduce în cultura română discuţia asupra fundamentelor conceptuale şi istorice ale libertăţii, asupra substanţei şi limitelor libertăţii umane. Fără preluarea acestei tradiţii intelectuale, fără a aduce în cultura română marile argumente ale tradiţiei occidentale, fără a cunoaşte şi înţelege evenimentele care fundează dezvoltarea civilizaţiei europene, nimic din exerciţiul nostru intelectual şi politic pentru construcţia unei societăţi libere şi democratice nu va fi sortit izbânzii.

Stéphane Rials, Declaraţia drepturilor omului şi ale cetăţeanului, traducere de Ciprian Dumea, Nadia Farcaş, Mirela Mircea, Editura Polirom, 2002.