Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Tropice Surâzătoare:
Ultimul Drummond (II) de Mihai Zamfir

Calificîndu-l pe Carlos Drummond de Andrade drept „cel mai universal poet” pe care l-a dat Brazilia, nu făceam decît să reproduc o apreciere unanimă, un loc comun. Cît de exact?

Greu de spus: sensibilităţile individuale în materie de poezie sunt tot atîtea cît florile cîmpului. Poate că cel mai sigur mod de a hotărî înr-o asemenea problemă ar fi acela de a alege, aproape la întîmplare, o poezie a lui Drummond şi de a vedea ce spune ea astăzi cititorului de pe alt continent, la multe decenii de la compunerea ei. Fiind vorba despre poezie, privirea îţi cade uşor pe o bucată purtînd promiţătorul titlu de Căutarea Poeziei. În traducere ea arată astfel:

Să nu faci versuri despre întîmplări.
În faţa poeziei, nu există nici naştere, nici moarte.
În faţa ei, viaţa e un soare oprit din mers,
care nu încălzeşte şi nu luminează.

Să nu faci poezie despre trup,
acel minunat, complet şi confortabil trup,
atît de ostil lirismului.
Picătura ta de fiere, gestul tău de
plăcere sau de durere în noapte
îi sunt poeziei indiferente.

Nu-ţi cînta oraşul, lasă-l în pace!
Cîntec nu înseamnă mişcarea maşinilor
şi nici tainele caselor.
Nu înseamnă nici muzica prinsă în zbor
sau vuietul mării pe străduţele de lîngă plajă.
Cîntecul nu e natura
şi nici oamenii adunaţi în societate.
Pentru cîntec, ploaia în noapte,
oboseala şi speranţa
nu înseamnă nimica.

Să intri încet în împărăţia cuvintelor.
Acolo se află poemele ce aşteaptă să fie scrise.
Stau paralizate, dar nu disperate:
suprafaţa lor netedă e calmă şi proaspătă.
Iată cuvintele, singure şi mute,
în stadiu de dicţionar.
Trăieşte lîngă poemele tale înainte de a le scrie.
Ai răbdare, dacă se ascund. Fii
calm, dacă te provoacă.
Aşteaptă ca fiecare să prindă corp şi să consume,
odată cu puterea lui de vorbire
puterea lui de tăcere.
Nu sili poemul să se desprindă de matcă.
Nu culege de pe jos poemele căzute.
Nu linguşi poemul. Acceptă-l
aşa cum el îşi va accepta forma
definitivă şi concentrată în spaţiu.

Vino mai aproape şi admiră cuvintele:
fiecare posedă mii de faţete secrete
dincolo de faţada neutră.
Şi ele doar te întreabă, fără să
asculte răspunsul,
bietul sau teribilul tău răspuns:
„Ai cheia?”.

Ştiam de un secol şi mai bine că poezia nu se face cu idei, cu sentimente, cu filozofie ori cu biografie: se face cu cuvinte, precum aşa de simplu a spus-o în Europa uitatul profesoraş de engleză care era în acelaşi timp şi un mare poet. E greu de presupus ca un brazilian cultivat şi talentat să nu fi aflat de celebra butadă: iată însă că, la pragul celei de a doua jumătăţi a secolului XX, cînd trecuse deja o jumătate de secol de cînd fusese emis esenţialul adevăr, un poet din Rio de Janeiro, exasperat de cîtă poezie scrisese, şi-a privit necruţător propria operă. Nici un adevăr fundamental, nici o ideologie şi nici o trăire individuală nu justificau de fapt poezia. Insesizabilă în toate alcătuirile umane, materiale şi mentale, Poezia se sustrăgea tuturor pentru a rămîne pe veci evanescentă. Enumerînd tipurile de poezie curentă şi desfiinţîndu-le pe fiecare, Drummond îşi privea în oglindă opera, contemplată fără menajamente.

Poezia se refugiase exact acolo unde oamenii grăbiţi nici nu se obosiseră să o caute, adică în latenţa cuvintelor. Doar acolo vom găsi poezia, unde miliarde de combinaţii lexicale rămîn oricînd posibile. Ea zace dintotdeauna tăcută, de la naşterea oricărei limbi, şi va rămîne pînă cînd respectiva limbă va dispărea. Afundîndu-se în cuvinte, poetul „nimereşte” pînă la urmă poezia – pentru că ea nu descrie, nu explică şi nu ne învaţă nimic: ea doar există.

Concluzia a fost deja formulată de Jakobson: poezia nu trimite la nici o realitate exterioară, ci la ea însăşi, este un mesaj întors doar asupra lui însuşi. O fi aflat Drummond şi de acest adevăr jakobsonian, emis nu cu mult timp înainte de scrierea poemului Căutarea Poeziei? E foarte posibil.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara