Numărul curent: 52

Numerele 37, 38, 39 si 40 din 2014 ale revistei Romania literara, apar cu sprijinul AFCN.

Post restant:
Actualitatea de Constanţa Buzea


Bucuroasă să afleu că învăţătoarea copilului care scrie cu emoţie egală versuri pentru mamă, pentru eroii neamului, pentru păsări în stol şi pentru pacea şi seninul exemplar al naturii a citit în prealabil aceste versuri. Mi se pare important ca citirea să se facă meroeu cu o atenţie luminoasă, responsabilă, pentru ca logica în emisie şi micile greşeli de exprimare, şi nu neapărat licenţele poetice pe care el şi le permite cu nevinovăţie, să fie remediate din start. Să-i supravegheze lecturile de poezie, să-i aleagă textele folositoare, să-l îndemne a-şi compara creaţiile cu poezia clasicilor, să-i atragă atenţia asupra rimelor rare şi metaforelor acestora, care i-ar trezi ambiţia de a-i imita fără riscuri pe cei mai buni poeţi. Căci e bine să ştie că nu e mare lucru să rimeze, în exerciţiile lui, substantiv cu substantiv, verb cu verb ş.a.m.d. E bine să ştie şi că nu are voie să mutileze vreun cuvânt de dragul de a rima cu orice preţ. Să practice asonanţa, să nu rimeze, de exemplu, iubeşte cu creşte', atunci când creşte' este de fapt creştet. (Roxana Patricia Furda, Aiud) *Interesantă scrisoarea, datele fragede despre micile ocupaţii din orele libere, versuri, pictură, modelaj. Este bine că urmăriţi răspunsurile date, aici, adolescenţilor care scriu şi aşteaptă o părere despre încercările lor. Şi trebuie să fiţi de acord cu mine că pe un adolescent care scrie prost nu e bine să-l cocoloşeşti sau să-l minţi. Până acum aţi scris 22 de poezii? Gândiţi-vă că nu e departe timpul când numărul lor va fi mult mai mare şi nu le veţi mai tot socoti. Sigur că stilul e şovăielnic, sigur că vă este toeamă, că sunteţi nerăbdătoare să aflaţi, spre liniştire, că poeziile de până acum nu sunt, cum spuneţi, "un dezastru". Nu sunt un dezastru, sunt compuneri oneste, cred că aveţi un talent viguros şi un instinct sănătos care vă va conduce, încet, pe un drum corect către carte, către arte, către fapte proprii de valoare. Aveţi încredere şi mai ales răbdare, feriţi-vă să faceţi concesii scriind când fierbinte, când căldicel. Apreciez acest final de poem, ignorând restul: "Te întorci cu ploaia în tine/ Pe hârtie plouă şi e vânt,/ Râul de gheaţă şi flăcări ţi se revarsă din vene/ O iscăleşti cu sânge, o uzi cu pământ..." Evident, am operat câteva mici schimbări pentru ca fragmentul să poată rămâne şi să funcţioneze de-sine-stătător. (Dora Domnariu, Sibiu) *Versuri remarcabile doar în cel de al doilea poem, al cărui titlu mi se pare nepotrivit. Ar trebuii să renunţaţi la balast, ca să rămână la vedere ce este important. Începeţi de aici, de unde şi eu m-am simţit brusc cucerită: "Să zbori deasupra unui ceas/ Cad pagini rupte şi arzând,/ Un întuneric luminat/ Pe sticla ceasului cresc sotele/ Răsare luna în oglindă/ Din lună picură o lume/ Cu bărci plutind pe ceaţa neagră". Aşa cum le-am rânduit, versurile finalizează un alt poem ,nu-i aşa. Vă rog să meditaţi cu toată atenţia la ideea de economie, de frumuseţe continuă şi nu numai din loc în loc, la nerăbdarea cititorului care vrea să intre în poezie ca într-o apă limpezită. (Silvana Indreica, Arad)