Ana Blandiana: Orologiul fără ore,
Ed. Humanitas, 2016, 120 p.
Sub ondulaţiile unor
varii dispoziţii ale
discursului liric,
descoperim în ultimul
volum al Anei Blandiana,
în calitatea unui factor
centralizator, subiectul
identităţii proprii. Eul liric
se caută pe sine, încercat de
anxietatea confuziei cu
Celălalt, realizînd riscul unei
trădări ontologice.
Simţindu-se inoportun „socializată”
chiar în cuprinsul intim al fiinţei,
poeta caută o demarcaţie a acesteia:
„Nu mă înlocui,/ Nu pune în locul
meu/ Altă fiinţă/ Pe care s-o consideri
tot eu/ Şi-n zadar/ S-o laşi să îmbrace
cuvintele mele./ Fie-ţi milă de ele/
Dacă nu ţi-e milă de mine,/ Nu mă
obliga să dispar/ În faţa unei străine/
Care-mi poartă numele/ Fără ruşine,/
Fără să mă imite măcar/ Ca şi cum/
Nu m-ar fi cunoscut niciodată./ Nu
încerca să pretinzi/ Că sunt eu, dar
schimbată,/ Nu mă umili/ Ştergîndu-mă
din oglinzi/ Lăsîndu-mă doar în
fotografii” (Din oglinzi). Resortul unei
asemenea înfrigurate meditaţii e
misterul care o conduce pe autoare
ca şi cum ar ţine-o de mînă, protectorimperativ,
împotriva căruia ar fi inutilă
orice împotrivire: „Mereu condusă/
Spre ceva ce nu înţeleg întrutotul,/
Condusă firesc? Ca şi cum aş fi ţinută
de mînă? De o forţă despre care nu
ştiu/ Decît că îmi este stăpînă/ Şi
nu are rost să mă împotrivesc.// Nu
înţeleg/ Nici de ce,/ Nici spre ce/ Sunt
purtată./ Pătrund în mister, dar
misterul rămîne întreg,/ Simt doar
că nu pentru întîia dată/ Descopăr
urmele pe care merg” (Mereu condusă).
Atitudinea fiinţei singular-plurală
nu e una unitară. Dacă iniţial aceasta
părea ofuscată de supoziţia unor
similitudini, ce ar atenta la noţiunea
individuaţiei, ajunge la momente în
care cedează cu magnanimitate
analogiei cu semenii, precum unei
comunicări empatice: „La început/
Mi se părea insultă/ Ideea însăşi a
asemănării, (…) Acum/ Aş vrea să
seamăn cu cineva/ Sau să-mi semene”
(Asemănare). Alteori poeta acceptă
o formulă ambiguă. Recunoscîndu-şi
polivalenţa precum un dat obiectiv,
se simte atrasă de relaţia cu feţele
pe care şi le descoperă în sine ca
de un joc. Se visează sub unghiul a
mai multor personaje care o compun,
aşteptînd să adoarmă spre a realiza
senzaţia visului în vis. Ludicul oniric
pare nelimitat: „Nu mă visez decît
pe mine./ Deşi sunt mai multe personaje/
Care se înspăimîntă între ele,/ Eu
ştiu că sunt tot eu, cea gata oricînd
să se viseze pe sine. (…) Ce joc minunat
de-a mine însămi!” (Ş. a. m. d.). Dar
juisarea de moment nu împiedică
reapariţia angoasei incognoscibilului:
„Dar dacă totul ar fi doar un joc/ În
care el se face că trece/ Eu mă fac că
rămîn,/ Dar el rămîne pe loc/ În timp
ce eu lunec/ După vechea lui lege/
Sub cerul bătrîn. (…) Ba sunt, ba nu
sunt, ba e joc, ba e vis/ Nu-nţeleg
nici ce-a fost, nici ce, poate, urmează”
(Un joc). O consolare: fantasticul
amestec de regnuri oferit de natură.
Gheparzii sînt declasaţi în pisici,
frunzele roşii planează aidoma unor
păsări, biserica seamănă cu un animal
închis într-o cuşcă disproporţionat
de mare, chiar îngerii nu sînt decît
nişte schiţe neterminate ale plantelor.
Fondul unor astfel de tatonări ale
unităţii emoţional-conceptuale a
omului îl reprezintă mitul primordialităţii,
răsfrîngere a Unului divin: „Unu,/
Cifră supremă şi singură:/ Bărbat
şi femeie,/ Un eu/ Stăpînind împreună/
Lumea de bărbaţi şi femei/ Separaţi,
neînstare/ Să recompună un chip.”
(Unu). Platon menţionează acest mit
originar în Banchetul. Gnosticii
celebrau androginia paradiziacă
precum o stare ce se cuvine recîştigată
în perspectiva eshatologică. Dacă
Adam reunea iniţial ambele sexe,
potrivit unei mai vechi tradiţii bărbatul
şi femeia aveau un singur trup pe
care Domnul l-a scindat, dăruind
fiecărei făpturi un spate. Imaginea
biblică, la rîndu-i, consună cu androginia,
femeia derivînd din coasta lui Adam.
În prezent omenirea îndură efectele
deprimante ale separaţiei genitale,
aspirînd subiacent la Întregul iniţial:
„Numai fragmente, fărîme, cioburi,
nisip,/ Neputînd să se lege,/ Să se
închege, bărbaţi şi femei,/ Singurătăţi
neîntrege/ care se reproduce atît
de ades,/ Spre deosebire de tine,/
Stăpîne,/ Cel rămas unic şi solitar”
(ibidem). Acesta e mesajul profund
al cărţii în cauză cu aparenţa unor
pagini de confesiuni disparate: căutarea
în cele din urmă a unei condiţii
existenţiale dincolo de cea auctorială,
dincolo de cea a individului mundan,
în aşteptarea unei redempţiuni în
absolut.