Matei Călinescu, Un altfel de jurnal.
Ieşirea din timp, Bucureşti, Editura
Humanitas, 2016, 478 pag.
„Ce şanse ar avea acest jurnal
postum să fie citit [...] într-un
viitor mai mult sau mai puţin
îndepărtat? [...] Alcătuit din
fragmente eterogene, ici-colo
câte un mic eseu pe o temă arbitrar
aleasă [...], câte un portret schiţat în
grabă, câte o amintire, câte o însemnare
cu caracter de aide-mémoire, de
interes strict personal, jurnalul meu
va părea o adunătură de vechituri
– fotografii îngălbenite, scorojite, de
la început voalate...”, notează Matei
Călinescu în Un altfel de jurnal. Ieşirea
din timp (Humanitas, 2016).
Ţinut cu destulă regularitate între
2004 şi 2009, jurnalul reproduce un
manuscris aflat la Lily Library din
Bloomington şi a fost editat de Raluca
Dună şapte ani de la moartea autorului,
care ştia că va apărea postum,
după cum spune în pasajul citat mai
sus. Este alcătuit din două ample
capitole, cel dintîi, mai succint,
cuprinzând perioada de după moartea
lui M., fiul lui Matei, evocat pe larg
în Portretul lui M. ca şi în Un fel de
jurnal sau în Amintiri în dialog, toate
apărute în deceniul din urmă fragmentar
în reviste ca România literară sau
„Lettre Internationale”, şi apoi în
volum, Autorul a părăsit România în
1973, revenind de câteva ori după
revoluţie. S-a aflat în tot acest
timp la Bloomington în SUA, unde a
fost profesor la Indiana University.
L-am vizitat în mai 1982, tocmai când
la Bucureşti se declanşase vânătoarea
de intelectuali participanţi la Mişcarea
Transcendentală, despre care am
aflat chiar de la el, neavând până
atunci idee despre ce e vorba. Mai
alarmat decât mine, mi-a propus
să rămân în SUA. I-am mulţumit, iar
când, după câteva săptămâni, am
ajuns la Bucureşti, focul, aprins pe
neaşteptate, se stinsese. L-am revăzut
la Bucureşti, cu ocazia uneia din
scurtele lui călătorii în ţară şi i-am
luat un interviu. Înaintea plecării lui
definitive, nu fusesem cine ştie ce
apropiaţi, deşi îl vizitasem o dată sau
de două ori acasă, iar el trecuse întrun
rând prin Câmpina, unde locuiam
în anii 1960. Ne-am întâlnit ocazional
în redacţia României literare.
Făceam parte din cercuri diferite de
prieteni, ai lui, mai în vârstă cu câţiva
ani decât mine. Citindu-i memoriile
deghizate în jurnale sau în convorbirile
cu Ion Vianu, am descoperit că avem
multe cunoştinţe comune, ba chiar
rude prin alianţă. Al doilea soţ al
Elenei Burileanu, bunica dinspre
mamă a lui Matei, Jean Cămărăşescu,
fusese văr sau aşa ceva cu sora bunicii
mele materne sau, nu prea ştiu, cu
soţul ei, care era înalt magistrat în
Turnu Severin, iar memoriile soţiei
(fiicei?) lui Cămărăşescu dintr-o
căsătorie ulterioară a acestuia au fost
ultima carte citită de mama, cu două
zile înainte de moarte şi răsfoite de
mine când o vegheam, în după-amiaza
zilei de Sfântul Petru din 2010, un
an şi cinci zile după moartea lui Matei
însuşi.
Toată partea întâi a jurnalului
postum ţine de fapt de memorialistică.
Matei Călinescu a dovedit încă de
la primele cărţi de acest fel un
mare dar de memorialist. Un altfel
de jurnal îl confirmă. „Cât timp îmi
păstrez, de bine, de rău, memoria”,
scrie autorul cu puţin înainte de a
fi aflat despre boala care îl va răpune.
Îl impresionase Borges, invitat la
Indiana, unde vorbise liber ore în şir
despre oameni, mai mult sau mai
puţin celebri, cunoscuţi de-a lungul
vieţii şi despre cărţi, învăţate, pur şi
simplu, pe dinafară. Se întreabă ce
va fi fiind realitate şi ce irealitate, în
povestea amintirilor noastre. La
Borges, da, „imaginaţia imită memoria”.
Dar, de ce nu, şi la el: „Îmbătrânind,
ce altceva facem decât să ne deplasăm
de-a-ndăratelea într-o singurătate
din ce în ce mai mare, cu ochii aţintiţi
spre un trecut din ce în ce mai îndepărtat
şi mai ceţos? Amintirile – incerte,
iluzorii – sunt, când le arunci o privire
mai atentă, scheletice: ca să pui carne
pe ele, ca să le dai puţină viaţă – o
viaţă oricum fantomatică – trebuie
să le reinventezi”.
De la sfârşitul lui februarie 2008,
o lună după diagnosticarea unui dublu
cancer, şi până la 8 iunie 2009, două
săptămâni şi două zile înainte de
moarte, Un altfel de jurnal conţine
note amănunţite, aproape zi de zi,
despre evoluţia bolii, despre temeri
şi speranţe, de angoasă şi de o stranie
seninătate, pendulând între revoltă
şi resemnare. E jurnalul unui stoic.
Încă înainte de a se şti condamnat,
Matei scrie premonitoriu: „De ce am
vorbit adineaori de acel stoicism
natural, organic, poate genetic, care
e practicat (inconştient, uneori poate
şi conştient) de mulţi, dacă nu de
toţi, cei care se află în apropiere de
moarte? De ce i-am dat numele de
stoicism? Maxima fundamentală a
stoicismului e să distingi între ceea
ce e în puterea ta şi ceea ce nu depinde
de tine. Iar despre ceea ce nu depinde
de tine nu trebuie să faci judecăţi de
valoare”. În aprilie 2007, de când
datează aceste rânduri, Matei nu
se simţea, conştient, în „apropiere
de moarte”. Ce „ştia”, în schimb,
subconştientul lui, iată o tulburătoare
întrebare. Tema revine în aprilie
2009, când e vorba de „ce poate fi
tragic în viaţa noastră”: „A muri de
cancer la 74-75 de ani nu se înscrie
în această categorie (a tragicului –
N.M.). A muri în general nu e tragic.”
Asta să însemne oare că fataliatea
nu e niciodată tragică, nici fatumul
care stă, totuşi, la baza tragediei
greceşti? La stoici, la Matei, moartea
nefiind în puterea omului, o atare
apreciere e nefirească. Iar orice formă
de căinare e nepotrivită. Încărcătura
emoţională e cu atât mai mare în
astfel de consideraţii, cu cât pentru
autorul lor moartea nu e o abstracţiune
îndepărtată, ci o realitate apropiată.
„Am fost produsul culturii cititului”,
mărturiseşte autorul în această a
doua parte a jurnalului. Un altfel
de jurnal nu este doar unul al bolii,
ci şi unul de lectură. Matei Călinescu
a fost dintotdeauna un mare cititor,
unul din cei mai cultivaţi intelectuali
pe care i-am cunoscut. Lecturile lui,
aşa zicând, pe patul de moarte
sunt extrem de variate, îndeosebi,
filosofie, nemorialistică, jurnale intime,
de la antici la moderni, dar şi romane
(Proust, recitit de-a-ndăratelea!) şi,
spre sfârşit, poezie. Citeşte cu creionul
în mână. Mai bine de două treimi din
jurnal se referă la cărţi. Şi cât timp
boala i-a permis, lecturile sunt ale
unui peripatetician. Însemnările, un
fel de marginalii, sunt extraordinar
de interesante. Nu mă pot împiedica
să nu mă refer la diferenţa pe care o
face între Soljeniţîn, ca romancier,
şi Dostoievski: doar autorul Fraţilor
Karamazov este, cu expresia lui Bahtin
despre roman, „polifonic”, romanele
lui Soljeniţîn fiind teziste. Este exact
impresia pe care mi-au lăsat-o totdeauna
şi mie. Ideologia din Demonii fiind
absorbită prin tratarea ei în contradictoriu,
aceea din Arhipelagul Gulag este
esenţial tendenţioasă. Singura
concurenţă o face lecturii, în ultimele
luni de viaţă ale lui Matei, muzica.
Până în cea din urmă clipă, Matei
îşi comandă pe Amazon c.d.-uri. Şi
le ascultă cu urechea unui profesionist.
Printre picături scrie scrisori adresate
celor câţiva prieteni care îi rămăseseră,
Mircea Ivănescu, între timp dispărut
şi el, sau Ion Vianu. Lor şi altora, le
schiţează, cu priceperea unui psiholog
de meserie, portrete greu de uitat.
Într-o fotografie din octombrie
1958, reprodusă la pagina 429, îi
vedem, neverosimil de tineri, pe Cezar
Baltag, Nichita Stănescu, Petre Stoica,
Modest Morariu, Matei Călinescu şi
Mircea Ivănescu. Cine va muri primul?
este întrebarea de pe marginea
fotografiei care le poartă semnăturile.
A fost să fie, dacă nu greşesc, cel mai
tânăr dintre ei, 19 ani, Cezar Baltag.
Dar ultimul? Mircea Ivănescu. Acela
căruia Matei i-a dedicat cartea de
faţă. În momentul publicării fotografiei,
după 60 de ani, nici unul din cei şase
nu mai este în viaţă.
Sunt însă vii cărţile lor, fabuloasă
generaţie. Cum este şi Un altfel de
jurnal, îmbibat de inteligenţă şi de
ştiinţă de carte (expresie azi desuetă!),
pe cât de puternic literar, pe atât
de zguduitor ca document moral al
unei morţi anunţate.