Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Muzică:
Meseriaşul de Liviu Dănceanu

Marile pasiuni sunt rare, precum capodoperele. Şi unele şi altele purifică, emoţionează, însufleţesc, aidoma forţelor ce se opun leneviei şi inerţiei, fiind mereu actuale, întotdeauna ideale. Din păcate, mi-a fost dat să cunosc doar câţiva oameni cu adevărat pasionaţi, la cei mai mulţi dintre noi pasiunea manifestându-se ca un erzat în căutarea exclusivă a plăcerii ce rezultă din satisfacerea unei nevoi instinctive, nu de puţine ori deviată şi alterată, astfel încât, uitându-se rostul, are drept ţintă desfătarea ori hatârul. Pentru ei pasiunile se confundă cu patimile: sunt pe cât de laşe, pe atât de nemiloase. La Călin Ioachimescu, dimpotrivă, pasiunea reprezintă tot ceea ce poate fi mai interesant, mai provocator, căci, iată, în pasiune este injectată o doză importantă de neprevăzut, iar numai cel ce nu-i dă curs devine victimă. Şi ceea ce încearcă el cu obstinaţie să demistifice este tocmai ipostaza de victimă a aranjamentelor mărunte, a trecătoarelor înfocări, demne de dispreţ ca, de altfel, tot ce este meschin. Elanul lui Călin Ioachimescu vis-a-vis de muzica electronică este deopotrivă veritabil şi original. Veritabil pentru că deţine acea calitate aleasă a lucrurilor de a apărea aşa cum sunt. Original pentru că se deosebeşte de alte elanuri prin ceea ce arată, asemuindu-se cu ele prin ceea ce ascunde. Dar mai presus de toate este onest, îndeplinind riguros datoriile impuse de deontologia profesională de la care Ioachimescu nu abdică niciodată. Aşa cum grosul breslei muzicienilor noştri nu-şi abandonează încrederea în performanţele sale tehnice şi artistice. O încredere ca însemn de dreaptă răsplată a unui îndelung răstimp de probitate, de unde şi autoritatea reputaţiei bine fixate. Nu sunt mulţi ingineri de sunet în lume care să depoziteze capacităţile şi izbânzile lui Călin Ioachimescu. Ca meseriaş întruneşte toate condiţiile desăvârşirii: este compozitor ( şi încă unul care oricând poate sta în faţă), este posesor al unei apreciabile culturi de specialitate ( rezultatul a mii de ore de audiţii), are răbdare şi curiozitate, inspiraţie şi intuiţie. În plus urechea sa fină poate pretinde subtilităţi îmbietoare ori infinitezimale corecţii. La "aţâtările" şi "protestele" computerului răspunde invariabil cu abilitate şi stăruinţă. Mai toţi compozitorii români distinşi sau mediocri, tineri sau vârstnici şi-au înregistrat opusurile alături de el. Interpreţi români şi străini, mai mult sau mai puţin de notorietate şi-au editat restituirile sonore pe CD-uri sub atenta sa oblăduire. Strădaniile lui, fie în faţa mixerului ori a mesei de montaj, fie în faţa calculatorului sau a sempler-ului se consumă în-tr-un fel de Tebaida arzătoare, în care practicarea ascetismului profan este la fel de aspră ca celebrarea ascetismului autentic, religios. Oamenii puternici nu se pleacă sub poverile grele, chiar dacă nu sunt obişnuiţi să le poarte, pe când cei slabi nu se pot mişca sub ele chiar dacă menirea lor este căratul poverilor. Pe Călin Ioachimescu nu l-am auzit niciodată plângân-du-se de ceva că e mult sau greu. Are voluptatea sacrificiului şi al risipirii întru deservirea celorlalţi. Nu poate refuza. Nu poate fuşări. Nu poate trişa. Un proverb arab spune că nu este faptă bună să intri în casă pe uşa din dos. Când a fost lesne, dar şi când aproape imposibil, Călin Ioachimescu a intrat în casa muzicii contemporane pe uşa principală.

Erată
            
Ca urmare a unei regretabile erori de culegere, textul articolului Jurnal de festival din nr. 24, 18-24 iunie a.c. a suferit în ultima lui parte alterări de conţinut, drept pentru care suntem nevoiţi să facem următoarea rectificare: în ultima coloană, paragraful 30 mai, după rândul 14 se va citi: şi uimirile morfogenetice ale lui Aurel Stroe, de spectralismul lui Călin Ioachimescu şi postmodernismul lui Dan Dediu.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara