Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Editorial:
Mod de întrebuinţare a manualelor opţionale de Nicolae Manolescu

Nu mai e cazul să explic ce înseamnă manual opţional (numit greşit, alternativ), mai bine de un deceniu şi jumătate de la introducerea lui în liceu. Nu fără o oarecare opoziţie, în primul rând, din partea profesorilor. Am fost de multe ori prin liceele din ţară ca să le recomand, aşa că ştiu ce spun. Cel mai mult mi-a plăcut comentariul unei eleve din clasa a XII-a de la Târgovişte, dacă ţin bine minte, care nu mai putea profita de manualele opţionale: „Aş fi vrut să fiu în clasa a XI-a ca să învăţ după un astfel de manual”.
Problema profesorilor de română era că trebuiau să citească şi alte opere decât acelea cu care se deprinseseră. Degeaba le spuneam că nu poţi preda ca lumea o operă dacă n-o reciteşti de fiecare dată. Aşa că manualul opţional nu schimba, în definitiv, nimic. Nu era vorba însă numai de comoditate. În fond, opozanţii nu înţeleseseră rostul adevărat al manualului opţional, care consta în flexibilizarea lecturii şi analizei, prin adaptarea lor la nivelul fiecărei clase. Pedagogia mai veche nu ţinea seama de diferenţele de nivel de pregătire şi înţelegere, devenite inevitabile în condiţiile unui învăţământ de masă, în care nu toţi elevii au un background similar sau apropiat, ca în şcoala tradiţională. În loc să le asigure o egalitate de şansă, şcoala democratizată contemporană îi consideră din capul locului egali. Egalitarismul e primul vinovat de performanţele mediocre ale şcolii obligatorii pentru toţi. Al doilea vinovat este ceea ce un profesor francez numeşte „mitul (elevului) mediu”. Prejudecata, aşadar, a existenţei unui elev mediu, la care metoda de predare şi manualul se cuvin adaptate.
Autorul articolului cu pricina pleacă de la o experienţă a constructorilor de avioane. În 1952, US Air Force a încredinţat unui grup de ingineri un studiu al ergonomiei cockpitului noilor avioane de vânătoare. Inginerii au procedat la măsurarea taliei, lungimii picioarelor, greutăţii, perimetrului toracic etc. a peste 4000 de piloţi. Şi au recomandat un cockpit numai bun pentru un pilot care respecta media tuturor criteriilor. S-a dovedit că performanţele, în loc să crească, au scăzut. Motivul? Nu există pilot mediu. Nici elev mediu.
Iată ce scrie autorul mai departe: „Toate sistemele educative se confruntă cu această dificultate: conceperea unor programe şi abordări susceptibile să îmbunătăţească nivelul unui număr cât mai mare de elevi şi să favorizeze diversitatea, asta cel puţin până la sfârşitul şcolarităţii obligatorii, în liceu existând posibilitatea unor opţiuni. Întrebarea este ce marjă de iniţiativă li se poate lăsa elevilor de la primară şi de la colegiu ş…ţ Ministerul Educaţiei Naţionale încearcă de un sfert de secol să crească libertatea şcolilor şi profesorilor de a-şi adapta răspunsurile ş…ţ Dar se izbeşte de convingerea că, pentru a fi egalitară, şcoala trebuie să-şi potrivească programele, metodele şi organizarea conform cu nevoile şi capacităţile – presupuse – ale «elevului mediu».” Care nu există decât, cel mult, ca ficţiune statistică.
Revenind la manualele alternative, să spun în treacăt că ele au avut şi mai au de întâmpinat şi opoziţia autorităţilor şcolare, convinse că editorii le înmulţesc exagerat numărul din raţiuni pur comerciale, ceea ce, şi dacă este, într-o anumită măsură, adevărat, nu schimbă cu nimic importanţa lor pedagogică. Am încercat să le transmit profesorilor de română următorul mesaj: nu vă folosiţi de un singur manual, fiindcă nu numai elevii dintr-o clasă au niveluri diferite, dar şi clasele înseşi; alegeţi manualul în funcţie de clasă, fiindcă şi manualele sunt de niveluri diferite; în fine, una e să predai româna la profesională şi alta la un liceu de filologie, ceea ce presupune manuale diferite.
M-au înţeles, nu m-au înţeles, asta e o altă căciulă.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara