Casa celorlalţi -
Skhvisi sakhli, 2016
Regia: Russudan Glurjidze; Scenariul:
Russudan Glurjidze, David
Chubinishvili; Cu: Zurab Magalashvili,
Olga Dykhovichnaya, Ia Sukhitashvili,
Salome Demuria, Ekaterine Japaridze,
Branko Djurich, Alexander Khundadze,
Malkhaz Jorbenadze; Durata: 102
minute; Produs de: Cinetech Film
Production în colaborare cu Liga
Production, Kinoscopik, SARKE
Group, Embrio.
Casa celorlalţi , al regizoarei
georgiene Russudan Glurjidze, a
obţinut premiul FIPRESCI din juriul
căruia am făcut parte acest an, în
cadrul Festivalului Internaţional
Panorama of European Cinema de la
Atena, desfăşurat între 17 şi 27
noiembrie. La acest premiu se adaugă
altele, printre care cele obţinute la
alte două festivaluri prestigioase,
Karlovy Vary sau San Sebastian.
Povestea este plasată în contextul
încheierii războiului civil din Abhazia
în 1990. Un sat abandonat de locuitorii
săi ca urmare a conflictului militar
este repopulat cu două familii:
una, deja prezentă, supraveghează
instalarea celeilalte cu ajutorul unui
binoclu militar. Prima familie e compusă
numai din femei, cealaltă din soţ,
soţie, un băiat şi o fată. Această
colonizare a unui sat care păstrează
intactă forma locuirii, căldura vieţii
provoacă un vag al neliniştii acestor
locuitori de împrumut, o formă discretă
de bântuire, cu nimic însă din clişeele
consacrate de filmele de gen, însufleţiri
malefice, prezenţe sumbre, spiritisme
concretizabile etc. Prezenţa discretă
a celorlalţi nu forţează hotarele dintre
lumi, ci pune în discuţie, pe fondul
tragic al războiului, forţa pe care o
mobilizează căminul, emanaţiile
invizibile ale obiectelor încărcate de
permanenţa atingerii, tiparul unei
maniere de a trăi inculcată organizării
într-un anume fel a spaţiului prin
geometria mobilelor, a oglinzilor, a
veselei, a lucrurilor, amprenta domestică
a locuirii etc. Familia lui Astamur
(Zurab Magalashvili), soţia Liza (Olga
Dykhovichnaya), fiul, fiica, este cea
mai permeabilă la aceste modalizări
ale ambientului. Liza încearcă să
schimbe ordinea lucrurilor într-o
regie proprie care să aproprie obiectele
de noua familiei, Astamur o împiedică.
El este cel mai afectat, cel mai alienat,
neputându-se adapta într-o casă care
rămâne în ciuda eforturilor de apropriere,
”casa celorlalţi”. Însă o femeie
configurează o deschidere perspectivală
aparte asupra acestui univers de
sensibilităţi difuze, amestec de cruzime
şi retractilitate. Personajul fascinant
pe care-l descoperă Russudan Glurjidze
este Ira (Salome Demuria); îmbrăcată
într-o uniformă militară, cu părul
tuns scurt, soldăţeşte, şi cu atitudini
belicoase de amazoană atrage atenţia
nu atât prin atipic, cât printr-o
sensibilitate care denunţă în existenţa
celorlalţi obsesiile sau anxietăţile. A
privi, pentru Ira, înseamnă a supraveghea,
binoclul face posibilă o observare a
mişcărilor care animă locul, mişcări
furişate, nesigure, atinse de o timiditate
îmbibată de tristeţe, gesturi domestice
sau de explorare. Pentru Ira, locul
e familiar într-un mod străin, ea ştie
că există o graniţă invizibilă şi mortală
într-o parte a satului, un teren minat,
se amuză să tragă cu pistolul în
mandarine sau pur şi simplu veghează
asemeni unei santinele, înarmată
uneori şi cu o puşcă cu lunetă.
Sora ei Aditza (Ia Sukhitashvili), care
şi-a pierdut soţul în război în împrejurări
obscure care-l situează în acel limb
al incertitudinilor, dispariţia, se
dăruieşte unui militar, Ginger (Malkhaz
Jorbenadze), cu refuzul oricărei
explicaţii ulterioare, dar şi al continuării
relaţiei. Însă, dincolo de micile
întâmplări, nimic idilic nu răzbate
din acest sat pierdut între dealuri,
cu case mari care lasă impresia că te
privesc. Atmosfera e una rusesccehoviană
din Livada cu vişini sau
Trei surori, tristeţi volatile, existenţe
suspendate, priviri pierdute în orizontul
unor dizolvări interioare, jocul de
lumini şi umbre care adânceşte
chipurile în contemplativ, o gesticulaţie
aproape hieratică care impregnează
uneori întreaga atmosferă etc. Uneori
anumite cadre au ceva de fotografie
veche, alteori ai impresia construcţiei
minuţioase a unei scene de gen, spre
exemplu aceea în care una dintre
femei, Aditza, îşi spală părul în lighean.
Însă rama şi a uneia şi a alteia o
constituie această melancolie care
invadează şi ultimele celule ale firii
şi în ciuda caracterului voluntaristagresiv
al Irei această stare îşi relevă
forţa de inoculare în ultimul său gest
care închide simbolic întreaga construcţie.
Prin imagine şi atmosferă Casa celorlalţi
se înscrie într-o tradiţie a filmului
rusesc, cu crâmpeie de viaţă la ţară,
cu acele locuri care sunt într-un fel
un capăt de lume, cu oameni de prisos,
cu visători intratabili şi cu consemnarea
unor idealuri moarte. Până la un punct
această tradiţie a filmului rus se face
din plin remarcată, mai ales în
ceea ce ţine de incontrolabilul afectului
şi colorarea peisajului cu o état d’âme.
Există o dimensiune lirică pronunţată
a filmului lui Russudan Glurjidze, o
orchestrare poematică a sa, însă
regizoarea ştie să altereze această
linie nostalgică prin intervenţia cazonei
Ira sau a militarilor care tranzitează
satul, prin aluzia la ceea ce războiul
a lăsat ca traumă. Numele care-ţi
vine numaidecât în minte este Tarkovski,
cel din Nostalghia sau Oglinda sau
chiar Călăuza. Aerul somnambulic,
bântuit, al personajelor trăind în
microcosmul unei sensibilităţi contrariate,
al unui afect dereglat, al unor obsesii
contaminează peisajul de o frumuseţe
aproape dureroasă. Filmul înregistrează
uneori această frumuseţe a peisajului
în rezonanţă cu o stare de anxietate,
conferind acestuia o dimensiune
poematică precum în Mama şi fiul al
lui Alexander Sokurov. Russudan
Glurjidze a preluat cu concursul
cameramanului său Gorka Gómez
Andreu construirea unui tablou de
natură evocativ, flamand prin minuţia
detaliului, capabil să absoarbă toate
aceste inefabile, aceste „dureri
înăbuşite”. Regizoarea georgiană a
reuşit un film de o mare sensibilitate,
un film care aminteşte de tot ceea
ce are mai bun şcoala rusească de
film.