Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Articole de: Rodica Zafiu


Articole din: 2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998      Toate articolele
Nr. 51 / 2006 - Termopane
Termopan e perceput, adesea cu autoironie, ca unul dintre cuvintele emblematice ale ultimilor 17 ani: devenit un fel de simbol al comodităţii şi al modernizării, ba chiar al bunăstării de tip occide...
Nr. 50 / 2006 - Declaraţii
Speciile discursului politic cuprind adesea contraste surprinzătoare între denumire şi conţinut. Un exemplu caracteristic de inadecvare îl constituia, în perioada comunismului, telegrama, gen care n...
Nr. 46 / 2006 - Excluderi
Lexicul politic românesc nu se rezumă la formulele oficiale, administrative, internaţionale. Între paginile de politică ale ziarelor şi dezbaterile politicienilor nu e, adesea, o mare diferenţă: clişe...
Nr. 45 / 2006 - A rupe pisica...
Expresia "a rupe pisica (în două)" - cu sensul "a lua (brusc) o decizie importantă", "a se hotărî, renunţînd la ezitări" - e foarte folosită, în ultima vreme, în limbajul familiar, ca şi în cel public...
Nr. 44 / 2006 - Propriu
Adesea, cuvinte pline intră într-un proces lent de gramaticalizare, specializîndu-se pentru o anumită funcţie. Istoria se repetă, pentru că şi instrumentele gramaticale de azi (auxiliare, prepoziţii, ...
Nr. 43 / 2006 - "Vroiam..."
Percepţiile, evaluările, atitudinile vorbitorilor faţă de faptele de limbă joacă un rol destul de important în impunerea sau în abandonarea normelor lingvistice. Unele forme non-standard trezesc indig...
Nr. 42 / 2006 - Limbajul autoprezentării
Recomandările practice privind redactarea unui Curriculum Vitae sînt destul de încurajatoare pentru profesorii de română: aceştia le-ar putea chiar folosi ca argumente pragmatice pentru stimularea înv...
Nr. 41 / 2006 - Limbajul cotidian în publicitate
Limbajul publicitar actual utilizează tot mai mult varietăţile regionale şi sociolingvistice ale limbii. În ultima vreme, spoturile publicitare traduse şi în genere cele cu aspect neutru-internaţional...
Nr. 40 / 2006 - Diribau
De multe ori, doar întîmplarea şi amintirile contemporanilor pot lămuri originea şi evoluţia unor cuvinte argotice. Necuprinse în dicţionare, instabile ca formă şi ca sens, acestea ajung extrem de rep...
Nr. 39 / 2006 - Petiţii
Influenţa masivă a englezei, după 1989, în cel puţin cîteva zone ale limbii române actuale (comunicare electronică şi informatică, finanţe, publicitate, politică, divertisment, limba tinerilor) este u...


Inapoi

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara