Dumitru Crudu,
Moartea unei
veveriţe, Editura
Univers, Bucureşti,
2017, 256 pag.
s-a vorbit în numeroase rânduri
despre dificultatea „împărţirii”
unui autor între un scris publicistic
ori jurnalistic, cu reflectarea unei agende sociopolitice,
şi unul prozastic, în care mizele personale
ale scriitorului diferă de
cele publice ale societăţii.
Şi s-a făcut observaţia
că jurnalistica sau
publicistica, oferind
autorului o platformă de
vizibilitate, ajung să-i
dilueze cumva proza;
aceasta, desigur, dacă
nu avem o reeditare a
performanţei lui Caragiale
de a transgresa genurile
şi de a face mare literatură
dintr-un „moft”.
Ambiţionând să facă proză şi în
calitate de editorialist pe site-ul deschide.md,
Dumitru Crudu s-a adaptat, ca şi Petre Barbu
în „Adevărul”, la formatul redus al unei
rubrici. Chiar dacă rubrica este online,
scriitorul aventurat pe teren publicistic se
înscrie într-un anumit număr de semne,
respectă un deadline şi face proză „mai
pe înţelesul” unui public larg. Când din
colaborarea aceasta se adună suficient
material, autorul îşi strânge prozele întro
carte, căreia îi dă titlul uneia dintre ele.
Cartea apare, iar critica este invitată să
admire versatilitatea auctorială. Cu siguranţă,
un autor talentat precum Crudu nu poate
publica decât cărţi apte să satisfacă, deopotrivă,
interesul publicului şi exigenţa criticii; astfel
că ne vom impresiona, la vedere, de arta
prozatorului de a face din subiectele de
agendă politică basarabeană, nişte teme de reflecţie
absorbite în pagini de literatură adevărată. Vom
arăta cum autorul utilizează diferitele registre,
cum schimbă perspectiva narativă şi cum îşi
modulează fraza; vom demonstra tot ce trebuie
demonstrat, pentru că literatura română trebuie
încurajată şi, ca urmare, autorul merită susţinut,
iar cititorul motivat în a-i cumpăra cartea.
Şi cu aceasta ne vom „aduce contribuţia” la
un fals succes, în loc să fim antipatici şi să spunem
franc cititorilor şi autorului:
da, Moartea unei veveriţe
e o carte slabă, cu vreo
zece texte onorabile din
aproape şaptezeci şi cu
doar trei (Moartea unei
veveriţe, Câinele ăla negru
zgrepţăna poarta, Aşteptând
să se termine parada
militară) de nivelul unui
prozator valoros. Ce avem
în rest?
O publicistică
personalizată, însăilată
ca proză, cu aceleaşi trucuri de captare a atenţiei
unui cititor care, urmărind o rubrică într-un ziar
ori pe un site, nu mai ţine minte exact ce a citit
acum cinci luni sub pana aceluiaşi autor. Şi nici
nu-l interesează prea tare: fiindcă ziarul nu îl citim
ca să verificăm recurenţele tematice ori stilistice
ale unui condeier, ci pentru a vedea felul în care
el se raportează la subiectele actualităţii. Strategia
lui Crudu este de a vântura pe sub ochii lectorului
nume de politicieni basarabeni, despre care personajele
lui discută şi în legătură cu care se ceartă. Translând
în spaţiul nostru, poţi face o povestire, două, trei
cu nişte personaje de proză care îşi scot ochii unul
altuia vorbind de Iliescu, Băsescu, Constantinescu
sau Iohannis; dar după o duzină de texte cu o
asemenea întrepătrundere forţată a planurilor,
schema devine evidentă şi de-a dreptul plictisitoare.
un al doilea „truc” care, prin repetare,
ajunge să obosească este plasarea în
titlul povestirii a unor termeni sau a
unor enunţuri care fie nu au nici o legătură cu
conţinutul povestirii, fie au una extrem de vagă.
Cititorul aţâţat de titlu (Atac terorist la Londra)
accesează şi citeşte povestirea de pe site, în care se
face un dialog chinuit, încheiat cu propoziţia:
„În seara aceea în Londra a avut loc un nou atac
terorist”. Procedeul mi se pare atât de ieftin, încât
el îmi evocă disperarea unor publicaţii şi site-uri
româneşti de a intra în atenţia publicului prin
utilizarea unor titluri bombastic-prăpăstioase,
neacoperite de ştirea în sine, mult mai modestă.
„Şoc acum!”, îţi intră o „ştire” în inbox-ul de email;
şi când te întrerupi din orice activitate pentru a te
lăsa şocat de bomba zilei, afli că trebuie să mai dai
un „click”, să mai urmăreşti două reclame şi să
prinzi „ştirea”: politicianul X a declarat că nu e
de acord cu politicianul Y. Nu foarte diferit procedează
Crudu în multe dintre povestirile lui, fără alt
nerv decât acesta specific tabloidelor. Tabloidizarea
propriului scris pentru a atinge o audienţă cât mai
mare este una dintre erorile pe care le poate face
un scriitor. Diferenţa dintre Moartea unei veveriţe
şi Salutări lui Troţki, volumul precedent al lui Crudu,
despre care am scris în România literară, este
vădită. Scriitorul a luat-o în jos, pe panta facilităţii,
şi textele sale se resimt de o intenţionalitate
tabloidizată.
Strategia prin care, totuşi, Crudu ar fi putut
ridica miza în povestirile strânse în volumul de
faţă ar fi fost aceea a inserării absurdului în viaţa
mai (ne)obişnuită a unui personaj. Material, scriitorul
a avut suficient. Războiul din Transnistria din 1992,
asupra căruia se tot revine, averea deţinută de
un mogul basarabean, „traseismul” politic al unor
figuri publice trecând din tabăra unionistă în
cealaltă, prăbuşirea unor vedete arestate cu „mascaţi”
şi de a căror imagine, după câte o serie de dezvăluiri,
se alege praful; hoţii şi beţii, jafuri şi furturi,
kaghebişti şi veterani ai războiului din 1992, cerşetori
şi tapeuri, vameşi ameninţători şi splendide
exemplare feminine despre care nu se ştie prea
bine ce hram poartă, bărbaţi îndrăgostiţi de aceeaşi
femeie şi prostituate angelice, bătăi şi violuri: nu
se poate spune că scriitorului i-a lipsit materia
prozastică şi că, dacă nu ar fi coborât ştacheta prea
mult, nu ar fi putut să dea o carte bună. Când Crudu
„cade” pe absurdul unui context atât de interesant,
încât reţine imediat atenţia cititorului, scriitorul
nu se dovedeşte capabil să-l organizeze şi să-l
exploateze literar, trecând mai departe. Şi
invers: sunt povestiri (precum Of, Clava, Clava) în
care autorul se străduieşte din răsputeri să ne
capteze şi să ne menţină interesul, printr-o
înduioşătoare creaţie pe stoc de situaţii absurde
şi episoade şocante.
Crudu îşi regăseşte talentul pierdut
de prozator în povestirea ce va da titlul
cam patetic-ridicol al unui asemenea
volum de texte nici publicistice, nici prozastice; şi
în cea care încheie cartea. Aşteptând să se termine
parada militară e o excelentă bucată în care
înmormântarea unei mătuşi din Transnistria
(pe care nepotul, cât era în viaţă, tot încerca să o
viziteze să-i aducă medicamente, fiind împiedicat
de vameş) se suprapune unei defilări de tancuri
„de ziua noastră naţională, când e sărbătoare în
Tiraspol”. Nici înmormântarea creştinească nu se
poate sustrage constrângerilor oficialităţilor,
aclamate, acestea, desigur, de o Clavdia Timofeevna.
Personajul ne aduce aminte de gospodinele din
Capitală care îi aplaudau pe minerii veniţi la Bucureşti
în 1990 să facă „ordine”: „Clavdia Timofeevna s-a
întors iar cu faţa spre coloana de tancuri ce se
scurgea prin faţa noastră, scoţându-şi din poşetă
un steguleţ bicolor, pe lateral cu roşu şi cu verde
în mijloc, pe care a început să-l mişte de la
stânga la dreapta deasupra capului, în direcţia
tanchiştilor ieşiţi cu capetele afară din turelă, care,
când au văzut asta, au început să ne fluture şi ei
din mâini.” (p. 251). Finalul îi cuprinde pe trei
participanţi la parastasul care ar trebui să înceapă,
totuşi, în sala restaurantului Diana, deocamdată
„pustie”: „Ne-am aşezat unul lângă altul şi ne-am
pus pe aşteptat, fără să ne atingem de nimic de
pe masă şi uitându-ne pe fereastră.” (p. 254). Pentru
o dată, Crudu s-a dezinteresat de audienţă şi şi-a
amintit că este un prozator talentat.
Păcat că în peste cincizeci de însăilări textuale,
care şi-au găsit prea uşor locul în sumar, a uitat
asta.