Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Cronica muzicală:
Tineri muzicieni de Dumitru Avakian


Entusiasm, muzicalitate sensibilă a adresării, talent cuceritor, determinare în acţiune, profesionalism, un evident simţ al responsabilităţii…; sunt tineri liceeni care au poposit pentru o după-amiază, pentru o seară, pentru un concert, pe scena Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Sunt tineri care studiază în clasele liceale, în cele gimnaziale, ale Colegiului Naţional de Muzică „George Enescu” din Bucureşti. Sunt mândri de faptul că numele celui mai important muzician român este înscris pe frontispiciul şcolii în care învaţă, sunt mândri de faptul că începând din această toamnă Liceul de muzică din partea de nord a capitalei a dobândit rangul de Colegiu naţional. Este o firească recunoaştere a faptelor de muzică ale unei istorii de peste o jumătate de secol, perioadă în care muzicieni dintre cei mai importanţi ai ţării – nu-i voi aminti aici, artişti performeri, compozitori şi muzicologi, unii dintre aceştia de importantă circulaţie internaţională – şi-au început cariera profesională studiind în clădirea situată în Piaţa Sf. Voievozi, în spatele Palatului Cantacuzino, în apropierea uneia dintre cele mai cunoscute artere istorice bucureştene, Calea Victoriei. Este un eveniment care, în ultimele două decenii, conturează o tradiţie; în zilele sfârşitului de noiembrie este comemorată Sf. Cecilia, o martiră romană protectoare a muzicii. Este ziua liceenilor muzicieni care se sărbătoresc cântând!
Nici nu ştii când au trecut aproape trei ceasuri de muzică! Peste treizeci de tineri muzicieni performeri, peste douăzeci de momente de muzică, evoluţii solistice, momente muzicale camerale, cărora li s-au adăugat momentele orchestrale, vocal-simfonice, ansamblul de percuţionişti… O sală arhiplină covârşită de prieteni, de elevi, studenţi, părinţi, profesori, invitaţi, admiratori ai tinerilor performeri! Sunt cei care au evoluat în faţa orgii de concert, pe scena sălii „George Enescu” a Universităţii bucureştene de Muzică. Cu decenii în urmă, din acest mediu al efervescenţei creatoare, din acest mediu muzical liceal, a pornit şi actualul rector al instituţiei, profesorul şi compozitorul Dan Dediu, gazda evenimentului la care mă refer.
Concertul însuşi a dispus de un semnificativ frontispiciu; a debutat cu evoluţia pianistului Viniciu Moroianu, profesor al aceleiaşi Universităţi de Muzică, fost elev al actualului Colegiu. A dăruit publicului, tinerilor săi colegi de scenă, un învolburat-romantic moment enescian, Appassionato din ciclul de piese op.18, de asemenea ultima piesă, Clopotele Genevei din Ciclul Ani de pelerinaj – Elveţia, de Franz Liszt, un veritabil memento; s-a atras atenţia asupra geniului acestui mare artist romantic, creatorul pianisticii moderne, artist sărbătorit acum la împlinirea a două secole de la naşterea sa. Nu dispun de spaţiul util pentru a-i meţiona pe fiecare în parte dintre performeri. Sunt cei mai buni dintre cei mai buni! Cu siguranţă îi vom reîntâlni pe afişele instituţiilor de concert din ţară, din străinătate. Este însă firesc a pune în lumină efortul dascălilor, al profesorilor care îndrumă evoluţia celor tineri; sunt muzicieni care dispun de tactul necesar; îşi iau răspunderea privind îndrumarea acestor copii de la nivelul primilor paşi parcurşi în arta sunetelor până la momentul în care aceştia urcă pe podiumul sălii de concert. Muzicianul dascăl, tânărul muzician, mediul cultural artistic, viaţa de concert formează împreună un organism viu care trebuie îngrijit, care trebuie cultivat în mod responsabil. Deloc întâmplător, arta, cultura ţării, muzica, sunt importante domenii de reprezentare; iar tinerii artişti – trebuie să o recunoaştem – pot deveni adevăraţii ambasadori ai spiritualităţii noastre. Am în vedere, spre exemplu, recenta ediţie a marelui Festival enescian al muzicii, în mod special concertul Orchestrei Române de Tineret; am în vedere recentul concert susţinut de tinerii muzicieni ai Colegiului „George Enescu”. Fiecare la propriul nivel defineşte un semnificativ domeniu de reprezentare.
În acest an, în anii din urmă, pianiştii Sânziana Mircea şi Florian Mitrea au absolvit cursurile Colegiului „George Enescu”. Dispun de numeroase distincţii naţionale şi internaţionale, de o notabilă activitate concertistică. Sânziana este unul dintre cei şaptezeci de absolvenţi care, la nivelul întregii ţări, au fost notaţi cu media generală maximă la ultimul examen de bacalaureat! Primăria primului sector al Bucureştilor, primarul însuşi, domnul Andrei Chiliman, i-a înmânat o distincţie specială în cadrul unei speciale ceremonii. Ulterior, în urma unor selecţii teribile, a fost admisă la Universitatea de Muzică din Köln, prestigioasa Hochschule für Musik und Tanz. De ani buni desfăşoară o activitate concertistică de bună circulaţie europeană. Cu totul recent a susţinut un important recital în sala Teatrului „Act” din Bucureşti, un admirabil loc destinat momentelor muzicale camerale. Au fost prezentate semnificative pagini beethoveniene, altele semnate de Franz Schubert, de César Franck, de Liszt; Anul muzical Liszt este onorat peste tot în lume! Muzicalitatea comunicativă, inteligenţa, coerenţa adresării, buna cultură profesională, sunt atributele acestui moment fast, atât de promiţător, pe care îl parcurge Sânziana Mircea.
Am aşteptat cu special interes prezenţa la Bucureşti a pianistului Florian Mitrea. Studiază de câţiva ani buni la Londra, la Royal Academy of Music. Este câştigătorul unor importante competiţii susţinute în plan european, în Anglia, în România. Desfăşoară o remarcabilă activitate solistică, o susţinută activitate în domeniul muzicii de cameră. Ultima distincţie obţinută de Florian? Este bursa conferită de Societatea Enescu, bursă susţinută de Institutul Cultural Român, filiala londoneză. Cu totul recent, la Bucureşti, Florian a evoluat pe scena Atheneului Român în compania ansamblului Ten Tors Orchestra din Plymouth, Marea Britanie, ansamblu condus de Simon Ible. Programul, exemplar alcătuit, a cuprins pagini mozartiene, lucrări din repertoriul muzicii româneşti şi engleze de secol XIX şi XX, creaţii semnate de Enescu şi Elgar, de Doina Rotaru şi John Ireland, lucrări ce s-au bucurat de participarea solistică a violistului Ladislau Csendes, a percuţioniştilor Alexandru Matei şi Sorin Rotaru. Îmi permit a crede că momentele de special interes ale întregii seri au fost oferite de lucrarea Umbre datorată compozitoarei noastre, de asemenea de Florian Mitrea în calitate de solist al Concertului nr.12, în La major, de Mozart; dispune de o energie interioară de natură solară, cea care vitalizează discursul muzical; i se adaugă cultura stilistică, pregnanţa consistentă a sunetului şi, mai presus de toate, bucuria întremantă a comunicării.
Este firesc să aşteptăm replica în concert a celeilalte instituţii preuniversitare de muzică din Bucureşti, Colegiul de Artă „Dinu Lipatti”.
Nu poţi să nu observi – inclusiv în planul vieţii muzicale –, o generaţie cedează treptat locul celei mai tinere. Cu totul lăudabil îmi apare faptul că protagoniştii recentului concert al Filarmonicii „Muntenia” din Târgovişte, au fost muzicieni ce aparţin generaţiei tinere; sunt studenţi ai Universităţii bucureştene de Muzică, violonista Adela Maria Bratu, interpretă a ciclului celor patru concerte Anotimpurile de Antonio Vivaldi, şi dirijorul Ştefan Iliescu, conducătorul artistic al întegului concert. Au mai putut fi audiate cea de a treia Suită de arii şi dansuri antice de Ottorino Respighi şi Simfonia simplă de Benjamin Britten. Cum se vede, în ciuda crizei care ne ameninţă la tot pasul, la Târgovişte managementul local al culturii face eforturi teribile pentru a oferi comunităţii locale actul de cultură, de muzică, pe care îl merită; sunt evenimente pentru care, cu toţii, plătim taxe şi impozite. Să ne fie de bine!

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara