Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Cartea de poezie:
„Ultimul spectacol” de Raluca Dună

California (pe Someş) este cea mai matură carte de poezie a Ruxandrei Cesereanu, cea mai unitară şi mai convingătoare estetic. Artificialitatea atinge cote minime, vizionarismul capătă acea patină de naturaleţe care dă o strălucire discretă, irizând din interior. Este drept că uneori ai o stranie senzaţie de déjà vu, care provine din intonaţia uşor beatnică, uneori profetică (amintind pe alocuri de stilul Manasia), din aluziile culturale care se depun aluvionar pe măsură ce poemulfluviu curge leneş la vale. Sunt unele interogaţii retorice, frazări preţioase, dar care îşi pierd totuşi relieful în compacta masă apoasă care le înconjoară. Căci ceea ce şi-a propus şi a reuşit aici Ruxandra Cesereanu este o Indian summer acvatică, o cufundare în apele amniotice ale memoriei, individuale şi colective, acolo unde este de regăsit poezia, în latenţele ei pre-formale. Practic, poeta re-parcurge spaţii ale apelor, Someşul copilăriei, Someşul adolescenţei, plaja din Buenos Aires, Veneţia, Tamisa, Sena etc., spaţii reale, dar şi imaginare, mai bine-spus imaginale, teritorii care au devenit interioare fără a-şi pierde realitatea, spaţiiimagine care curg, care se suprapun, care dialoghează şi se adună în acest poem whitmanian al apelor.
Evocarea încă din titlul volumului a melodiei celebre lansate în 1977 de trupa Eagles, Hotel California, melodie care bântuie încă minţile adolescenţilor din întreaga lume, într-adevăr o melodie cu o corporalitate muzicală aparte, care creează un spaţiu al ei, un „hotel california”, trimite la o epocă, la o stare de spirit, la o emblemă culturală şi mentală occidentală, pe care autoarea o transplantează pe sol ardelean: California pe Someş este un re-make care sună paradoxal, dar, pe măsură ce „intri” în melodie, sonul devine natural. California pe Someş este un spaţiu estival şi acvatic în care eul poetic hălăduieşte în voie, străbătând întinderi spaţio-temporale, este un spaţiu al libertăţii, sociale şi personale, al redescoperirii trecutului şi prezentului, al unei identităţi, reale, visate, reconstruite prin intermediul memoriei acvatice şi centrate în jurul acestei spaţialităţi mişcătoare întruchipate de râul Someş: „Someşul e un camion umplut cu cafea,/ o ladă lunguiaţă cu margini din rafie,/
aici bicicliştii seamană cu melcii fără cochilie./ La răspântii se aude Hotel California,
chitările stau lipite de stern,/chitările sunt căluţi de lemn./ Şi atunci am ştiut:
noi vom înşela lobotomia,/ îi vom înfăşura cu propriul lor tifon pe minimalişti/
şi vom stărui într-o patrie maximă, fără bandă adeziv la gură./ Pe insula câinilor cântam când chiuleam de la şcoală, în miezul zilei,/ râul ne ajungea până la şolduri şi devenea o centură,/
ne suflecam atunci sarafanele de la uniformă,/ronţăiam grisine cu dinţi de şoricei/ şi ne închipuiam că facem striptease pentru alte vieţuitoare/holbate pe margine.//?
Corul paznicilor: cuvintele lor mirosind a blană mucedă./După ploaie, pe râu, o carte poştală/ făcută din petece:/ dopuri, pungi tăiate, pahare de plastic, etichete dezlipite, felii de franzelă,/
un pistol din carton, sâmburi, căpşuni rupţi, chipsuri, codiţe de cireşe,/cutii turtite de cola,/ insigne, medalii din cauciuc, lipton tea, schweppes,/pene de porumbel./ Vezicile durdulii ale băutorilor,/ un trompetist, la colţul podului, bandajat cu staniol,/ venele lui îngroşate de fum şi spirt./ Toate acestea sunt greutăţi moarte.”
Cartea Ruxandrei Cesereanu este un poem simfonic, un fluviu-poem, muzical şi imaginal, care aminteşte de filmul lui Reggio din 1983 Koyaanisqatsi, un film poematic, fără cuvinte, compus din imagini realist-suprarealiste, un film despre frumuseţea şi pustiirea civilizaţiei (post)umane, despre memorie, despre cine am fost şi ce mai putem fi – în cazul nostru, într-o Californie, pe Someş.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara