Numărul curent: 52

Numerele 37, 38, 39 si 40 din 2014 ale revistei Romania literara, apar cu sprijinul AFCN.

La microscop:
Vedeta Logan de Cristian Teodorescu

Care e personajul de maxim şi constant succes la public la această oră în România? După cîte se pare nu e preşedintele Băsescu, nu e nici Gigi Becali şi nici manelistul nr 1 din această ţară. Acest personaj nu e nici un el nici o ea. E automobilul "Dacia Logan".

Tot ceea ce se scrie despre el se bucură de o atenţie specială. Maşina care a fost iniţial prezentată drept cea mai ieftină posibil, la preţul de 5.000 de euro, n-a costat numai atît nici măcar atunci cînd a fost lansată pe piaţă. Şi totuşi "Loganul" a spart piaţa din România şi a devenit una dintre cele mai vîndute maşini produse de "Renault" în lumea largă.

Dacă succesul acestui automobil ar fi fost valabil numai la noi în ţară, probabil că interesul faţă de "Logan" ar fi fost mult mai mic. Această maşină, care a fost criticată de designeri pentru aspectul ei "primitiv" şi care a fost victima unor teste răuvoitoare, cum a fost cel al stabilităţii ei pe şosea, realizat în Germania, e cerută în lumea largă în mult mai mare măsură decît au crezut francezii cînd au lansat modelul pe piaţă.

Cînd am văzut-o mi s-a părut urîtă. Avea, parcă, ceva de leliţă îmbufnată, ieşită la cumpărături în capod. Pînă a apărut una, roşie, în parcarea din spatele blocului. Urîtă, urîtă, dar arăta mai bine decît "Super Nova" mea. Vecinii ieşeau din bloc, îi dădeau ocol şi îşi spuneau părerea. Cine îşi depusese banii şi aştepta să-i vină "Loganul" îi făcea reclamă. Maşină franţuzească de sus pînă jos! Din "Dacia" n-are decît numele! Cîţiva dintre ei trecuseră din tabăra apărătorilor automobilului autohton în cea a francofililor. Aceiaşi oameni care încercau să mă convingă cu nici două luni în urmă că "pentru condiţiile noastre" "Dacia" rămîne sfîntă îmi spuneau, cu o sfîntă revoltă europeană, că trebuie să intrăm şi noi în rînd cu lumea. Elogiau "Loganul" ca şi cum l-ar fi testat îndelung, încît nu mai avea secrete pentru ei. E o maşină cu aspect! Avem şi noi cu ce ieşi peste graniţă!

Pe forumuri părerile erau împărţite. De la opiniile radicale că, orice-ar fi, "Dacia" tot "Dacia" rămîne, adică o maşină de care trebuie să te fereşti, trecînd prin cele ale şoferilor cu experienţă, nemulţumiţi că văd prost în spate, la mersul înapoi şi altele, mai tehnice, pînă la părerile fericiţilor, pentru care nu există o maşină mai bună pe faţa pămîntului, la acest raport între preţ şi calitate.

Din cîte am observat, la noi, "Loganul" e maşina clasei mijlocii şi a ambiţioşilor care vor să pătrundă în această clasă. În Franţa e considerat un automobil pentru săraci. Cumpărătorii săi sînt fermierii şi tinerii din provincie. La Paris nu dă bine să-ţi cumperi "Logan". Probabil că din acest motiv, publicitarii de la Renault nu se mai bat cu pumnii în piept că produc o maşină ieftină, pentru Est, ci pompează bani în reclama pentru Logan, într-o nouă înfăţişare, dar mai ales pentru break-ul cu şapte locuri, o maşină de familie, în care argumentul preţului nu mai e scos ostentativ în faţă, pentru a nu-i descuraja pe eventualii amatori occidentali care nu vor să pară nişte sărăntoci în comunitatea lor.

De altfel, faţă de preţul anunţat în campania pentru lansarea maşinii, acela de 5000 de euro, nu există model de "Logan" în România care să coste numai atît. Campania a fost o minciună, dar o minciună care a prins, fiindcă românii au fost convinşi că "Dacia" va rămîne maşina populară autohtonă.

Pentru mine marele argument cînd m-am înscris la "Logan" a fost că îmi încăpeau lansetele în portbagaj. Altfel e o maşină care consumă multă benzină în oraş, cam 10 litri, iar cu aerul condiţionat în funcţiune peste 11. Are o problemă la uşi, iar instalaţia de spălare a parbrizului se defectează din cauza unei piese de plastic care se rupe fiindcă nu rezistă la căldura motorului. Nu în ultimul rînd, în portbagaj e vopsită de mîntuială, descoperire pe care am făcut-o vrînd să schimb o roată. La service, unde am protestat, mi s-a spus că "la banii ăştia" nu pot avea mari pretenţii. La aceiaşi bani există însă în România maşini mai acătării. Încît marele personaj cred că se va desumfla pe măsură ce românii vor descoperi că orgoliul lor franco-român e mai costisitor decît merită automobilul pe care îl cumpără.